De kosmiske kræfter er med Trouble. |
Allerede før Trouble
er nået til omkvædet i åbningsnummeret ”When The Sky Comes Down”, har guitar-tandemet
Bruce Franklin og Rick Wartell mejslet flere seje riffs ud i granit end de
fleste moderne metalbands kan diske op med i løbet af en hel karriere.
Ja, Trouble er
tilbage. Med torden og lynild. Og med en ny sanger.
Det med at
skifte sanger er en svær kunst. Men hvis Deep Purple kunne erstattet Ian
Gillan, og hvis AC/DC kunne erstatte Bon Scott, ja, så må Trouble også kunne
finde en erstatning for Eric Wagner.
Wagner har en
raspende stemme. Rå, men følsom. Wagners sang er dybtfølt, hudløs – på den
respektindgydende måde. Der er noget martyr over Wagner, han har en trodsig,
sårbar attitude, som dannede en fed kontrast til Franklin og Wartells
megaton-tunge riffs.
Kyle Thomas har
slet ikke denne sårbarhed i sin vokal. Kyle Thomas er en sanger af Phil
Anselmo-typen. Eller rettere: Anselmo (Pantera, Down m.fl.) er en sanger af
Thomas-typen. For det er nemlig Kyle Thomas, der er originalen i det her game.
Som sanger i
bl.a. Exhorder og Floodgate har Thomas slået sit navn fast som en af
metalgenrens allerhårdeste halse. ”Eat my shit!” sang han i Exhorders sang
”Desecrator” (1990). Og det lød som en trussel.
I modsætning til
Franklin og Wartell kommer Kyle Thomas fra sydstaterne, og hans stemmebånd har
akkumuleret rigelige mængder af den mandfolke-barskhed, der er typisk for de
kanter. Thomas er ingen stereotyp growler eller skrålhals, og i albummets
stille passager kan man høre et ekko af sydstatsrock à la Danny Joe Brown
(Molly Hatchet).
Kyle Thomas’
påvirkning på Troubles lydbilled har været massiv. Gamle fans har da også brokket
sig over, at ”The Distortion Field” lyder som et Down-album. Det er måske så
meget sagt, men ”The Distortion Field” er en tung, mørk kolos med en sonisk
overflade, som til forveksling minder om moderne metal. En amerikansk anmelder
har brugt modeordet ”sludge” om albummet. Men ”The Distortion Field” er intet
modealbum – det er tidløs doom metal.
”The Distortion
Field” er Troubles tungeste album siden de to monolitter fra midtfirserne:
”Psalm 9” (1984) og ”The Skull” (1985). Og sådan skal det være med et album,
hvor et af numrene hedder ”Hunters Of Doom”. Franklin og Wartell demonstrerer
virkelig, at de riffmeistre par excellence.
Trouble i deres velmagtsdage (1990). Det er Franklin og Wartell til højre i billedet. Wagner står forrest. |
Da sidstnævnte
album blev udsendt, forsøgte pladeselskabet at lancere Trouble som
grunge-rockens gudfædre. Det var noget braller, men på ”The Distortion Field”
er der elementer, som er umiskendelig grunge. F.eks. er omkvædet i ”Butterflies”
trægt og drævende á la Eddie Vedder (Pearl Jam) og Layne Staley (Alice In
Chains).
Kyle Thomas
gør det godt. Men han skygger for de hippie-nuancer, der hele tiden har været i
Troubles musik, og som har gjort Chicago-gruppen til en fremmed fugl på den
brutale og ekstreme metalscene.
Melodier er
måske ikke Kyle Thomas’ stærke side, men ”Sink Or Swim” er ikke desto mindre en
ørehænger af format. En af Troubles bedste sange – nogensinde!
Der er noget
at gå på jagt efter i Thomas’ tekster, der ofte blotter en social indignation
som disse linjer: ”dark crimes in a
starched / white collar world / Subside and divide, / and kick the masses to
the curb.” Så der er al mulig grund til at byde den gamle Exhorder-sanger
velkommen i Troubles rækker.
Desværre er
”The Distortion Field” alt for lang. Sidste halvdel af albummet trækker
standarden ned. Det er hårdt arbejde at fordøje disse enorme doser af doom. Det
ville have gjort underværker at skære de tretten numre ned til ti.
Næste gang bør
Trouble hyre en producer, der tør skære fedtet fra. Og som kan minde d’herrer
Franklin og Wartell om, at det har en ”mere vil have mere”-effekt hos publikum,
når et album er kort og koncist. Tænk bare på Slayers ”Reign In Blood” og Kiss’
”Dressed To Kill” – to af den hårde rocks korteste albums, som efterlader fans
i delirium efter mere. \m/
”The Distortion Field” er udgivet af FRW Music
Kyle Thomas: vokal
Bruce Franklin: guitar, bas
Rick Wartell: guitar, bas
Marko Lira: trommer
Produceret af Bruce Franklin & Rick Wartell; lydtekniker: Larry Burns; mikset af Bill Metoyer
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
”The Distortion Field” er udgivet af FRW Music
Kyle Thomas: vokal
Bruce Franklin: guitar, bas
Rick Wartell: guitar, bas
Marko Lira: trommer
Produceret af Bruce Franklin & Rick Wartell; lydtekniker: Larry Burns; mikset af Bill Metoyer
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar